Veien til Ørsta

God morgen, eller delvis god morgen, sengene på hostellet her var ikke de aller beste, men jeg referer igjen til at det var såpass billig at man egentlig ikke bør klage. Så jeg trekker tilbake klagen like fort som den ble skrevet. I dag var ruten planlagt, vi skal som nevnt til Stranda for å #nytstranda som de sier i reklamen for Stranda skinke. I samme tid så er Stranda også ganske viktig for meg personlig, det er nemlig der Grandiosa blir laget. Og det var der hele Grandiosa eventyret startet, ikke for meg, men det var der pizzaen først ble laget. En liten og fin fabrikk på stranda, som så senere skulle bli mye større. Foruten en tur til Stranda så skulle vi også innom Villa Norangdal før vi setter kursen mot Volda og Ørsta. På Ørsta skal vi overnatte på Hotell Ivar Aasen før vi i morgen skal vende snuten hjemover til Kongsvinger igjen.

Frokosten på Hellesylt Hostel var mye bedre enn forventet, for å være ærlig forventet ingen av oss noe mer enn enkle brødskiver med muligens ost og syltetøy som valg av pålegg. Men her ble vi tatt på senga, for her ble det servert muligheter for frokostblanding, kaffe, juice, melk, te, varmmat, baguetter, brød, ost, skinke, syltetøy, kaviar, musli, havregryn og mulighet for å få pannekaker. Det var overraskende mye til å være så lite og beskjedent på alle andre fronter. Det ble en god frokost også i dag, til tross for at vi hadde en liten plan om å spise frokosten på Stranda eventuelt. Men neida, godt fylte mager og vi satte turen i retning stranda. Naturen underveis leverte som vanlig, vakker og fin Norsk postkort natur.

Etter en stund kom vi frem til Stranda, som virkelig sjokkerte meg over hvor fint det faktisk var. Og ser man Stranda på en vakker og varm sommerdag så er det fullt mulig at man kunne tenke seg å flytte hit. Dog når man tenker over høst og vinter været som kan forekomme her, så er man nok fortsatt rimelig glad over å være bosatt på Østlandet. Nede i Stranda sentrum så fant vi Skinke-Rådhuset, noe jeg antar var hovedkvarteret for produksjonen av nevnte skinke. Grandiosa markering og fabrikk måtte vi faktisk spørre en lokal om, for det har de tydeligvis ikke gjort noe stort ut av. Men hey, vi fikk hjelp og vi fant den gamle fabrikken, og ble vist hvor den nye var. Det ble selvfølgelig obligatorisk bilde med obligatorisk innkjøpt pizza Grandiosa til anledningen. Tror ikke så mange andre gjør dette når de er å besøker Stranda, men på den andre siden så tror jeg ikke noen andre heller har spist en 10-pakk Grandiosa hver uke i flere år på rad uten avbrudd. Jeg fortjente å få det bildet!

Etter litt fotoshoot på Stranda så satte vi oss i bilen igjen og reiste i retning Villa Norengdal, før vi kom dit så måtte vi kjøre forbi Hellesylt igjen, siden vi tok en omvei bare for å komme oss til Stranda. Villa Norengdal var stengt når vi var der, men vi fikk da tatt bilder utenfor, og fy flate for en fin plass det lå ved. Hadde jeg ikke vært så bygutt så hadde det lett vært en plass å søke til når en vil komme i harmoni med naturen. Det ble naturlig ikke så langvarig stopp der siden det var jo bare en villa som vi ikke fikk gått inn i. Så vi tok litt bilder og dro videre i retning Volda og Ørsta.

Og grunnen til at jeg nevner de stedene i samme setning er fordi de ligger ca en fem minutters biltur fra hverandre, og er ca like store. Vi ankom Ørsta etter å ha kjørt igjennom Volda, klokka var rundt 12 på dagen så det var tydelig at vi var tidlig ute denne Lørdagen. Det krydde av folk i Volda, så vi bestemte oss for å reise tilbake hit etter at vi hadde fått på plass tingene på hotellrommet. Men da vi ankom hotellet i Ørsta så var det ikke klart, så vi lot tingene ligge i bilen og tok en spasertur for å se Ørsta. Ja plassen er ikke stor, men fin var den, og den hadde mye koselige steder og i tillegg et kjøpesenter i tilpasset størrelse. Det ble en liten sightseeing i jakten på et måltid, men vi endte opp på kjøpesenteret, enkelt og greit. Litt utpå dagen fikk vi en telefon om at hotellrommet var klart, så da dro vi dit å la ifra oss bagasjen. Før vi så reiste til Volda.

Dagen hadde passert fort, butikkene var alt stengt og det var ikke folk der omtrent. Det var ganske stille, men sola skinte så det ble i alle fall en fin gåtur rundt omkring i folketomme Volda sentrum. Vi bestemte oss også for å kjøpe kveldsmaten her, noe som i senere tid skulle vise seg å være et dumt valg. Vi endte opp på en asiatisk restaurant, der var maten ikke spesielt god. Vi burde nok ha spist på hotellet, men ja, det hjelper ikke å være etterpåklok. Så det ble til at vi satte oss på hotellets restaurant område, tok noen øl og slappet av i kveldssola. Det var tross alt siste kvelden på reisefot, om 24 timer så er vi tross alt i Kongsvinger igjen.

Det var det for denne dagen, i morgen blir det som sagt reisen tilbake til Kongsvinger, hvor vi skal stoppe på veien der vet jeg ikke enda, men det skal jeg skrive om her i morgen kveld, ha en god natt!