Veien til Hellesylt

Dagen startet til litt gråvær, det som lå over Ålesund fra i går lå der fortsatt i dag morges. Men det fine med det var at det så ut som det var finere vær litt innover i landet, og dit skulle jo vi. Etter en god frokost på hotellet så bar det ut i bilen igjen, og destinasjonen i dag var Hellesylt via Geiranger og et fjordcruise. Etter ca en times kjøring ankom vi til første utkikkspunkt, og der fikk jeg minner om Heidi, fjelljenta fra Østerriket om jeg ikke husker feil. Det var grønt, det var fjell, og det var lange stier i alle fall. Kort fortalt nydelig, og det faller glatt under kategorien postkort-norge, her ble vi en stund rett og slett fordi sola skinte og det var nydelig her. Synd at vi ikke hadde planlagt det noe mer, for da hadde det vært et perfekt sted for en liten lunsj eller noe lignende.

Etter å ha nytt både sol og utsikt en stund ble det å ture nedover fjellet, svingete men fint, jeg er glad jeg ikke lengre blir like lett bilsjuk som det jeg ble da jeg var yngre. Da hadde det blitt mer kvalme enn nytelse å kjøre nedover disse veiene. Men fy flate, om du noengang vil se noe av Norge, så er dette området her noe av det nydeligste. I det man kjører nedover fjellet og ser Geiranger fjorden åpenbare seg nedi dalen. Og her er det litt ekstra spesielt å være nettopp nå, og det er på grunn av filmen Bølgen. Kort fortalt dersom du ikke har sett den, bølgen er en fortelling om et fjellras i Geiranger som forårsaker en flodbølge som raserer store deler av Geirangers lavere bebyggelse. Det er jo selvfølgelig mye mer enn det, men jeg anbefaler å se filmen heller enn at jeg forklarer det bit for bit. Uansett, her ble det å finne parkeringsplass og å fordrive de neste timene inntil vårt Geiranger fjordcruise kunne begynne. Men det var ganske enkelt siden det var alt mulig rart å gjøre og å se der, samt vi måtte også få oss litt mat.

Etter å ha gått å utforsket hva de tilbydde i bodene, så ble det omsider et måltid ved brygga. Og der satt vi å nøt solen, timene gikk fort og plutselig var det på tide å komme seg på ferjen. Heldigvis var vi tidlig ute i køen så vi slapp å tenke på å flytte bilen noe mer før det nærmet seg avreise. Vel ombord på ferjen så fikk vi nyte det vakre synet man faktisk får av å reise på Geiranger fjorden med ferje. For et flott landskap vi har her i Norge, det er lett å glemme, spesielt når man både er oppvokst og bosatt på Østlandet. Ikke noe vondt ord om det, men det er mer spennende natur både i Nord, Vest, og Sør. På den annen side, det er kanskje så spennende nettopp fordi jeg er vokst opp på Østlandet. Kanskje de som vokser opp i disse områdene her ville sagt at skogene og slettene på Østlandet er flotte og spennende. Hvem vet, Geiranger var i alle fall utrolig vakkert.

Med både Flåklypa og Sissel på ørene så reiste jeg gjennom en drøm av Norsk natur, været var på topp også, dette er et slikt minne som blir sittende livet ut vil jeg tro. Det hele varte ikke stort mer enn en times tid, men for en drøm det var. Ferjen ankom Hellesylt og vi kjørte igjennom sentrum der på et minutt, så stort var det. Selve hostellet hvor vi tilbringer natten lå litt utenfor, snarere høyere opp og med fin utsikt over lille Hellesylt. Hostellet var ikke stort å si om, da det var mer en brakke som var bygget om til hostell. Men igjen, vi skal bare sove her. I motsetning til de andre dagene så var det hverken restaurant eller mat på hostellet, så vi fikk beskjed om at kjøkkenet var i et annet bygg, og vi kunne kjøpe mat i sentrum for å lage selv. Tidligere denne dagen så fikk jeg veldig lyst på risengrynsgrøt, så det ble mitt førstevalg. Resten av familien kjørte det sikreste valget, nemlig pølser, pølser svikter aldri. Hvis du er sulten men ikke vet hva du vil ha, da vil du ha pølser, bestandig!

Ut på kvelden så ble det bare litt vandring på området og en tidlig kveld, rett og slett av mangel på ting å gjøre nettopp her på hostellet. I morgen går turen videre og sluttdestinasjonen skal være Ørsta. Men med håp om å reise innom både Stranda, Villa Norangdal, og Volda. Vi får se hvordan det blir i morgen, nå er det god natta!