En kjølig busstur i Napoli

Regnet fortsetter i dag også

Dessverre når vi våknet i dag så var det ganske grått fortsatt, for så vidt så var det opphold. Men det så ut til at det kom til å bli regn i dag også. Så vi kledde oss delvis godt, spiste en god frokost på hotellet, og la ut på vandring i Napoli. I går gikk vi til et gammel område av byen, for å finne spisested, og vi endte opp på en pizzeria som het Vesa pizzeria. Der var det veldig god mat, og vi fikk sett en del i gatene som var på veien dit. I dag tenkte vi å gjøre oss enda mer kjent med byen, og beste måten å gjøre det på er å lokalisere en av de røde bussene. Hop-on Hop-off bussene finnes i de fleste større og populære byene, vi har tilogmed en her i Oslo men noen ganske gode stoppesteder.

Trafikken i Napoli

Å finne frem til et stoppested for de røde bussene var ikke så vanskelig, og vi fikk fort kommet oss på. Men noe må jo nevnes, og det er trafikken i Napoli. Det var litt av et kaos, men på en eller annen måte var det en slags orden i kaoset. Man skulle tro det var livsfarlig å krysse gatene til tider, men det gikk nå trygt for seg, ikke at jeg helt kan forstå hvorfor. De fleste bilene der, gamle og nye, hadde som regel en bulk eller ti, så det er visst ganske vanlig der.

Vel oppe på bussen så begynte det jo selvfølgelig å regne, og vinden kom også på besøk. Jeg hadde jo med meg kameraet, så det ble til at vi satte oss i den øvre etasjen på bussen som var åpen. Regnet og vinden gjorde det til en ganske kjølig, og litt ubehaglig tur, men vi satt på en hel runde med bussen og fikk en god oversikt over byen. Noen bilder ble det også, men kameraet mitt gikk berserk av uant grunn, så det var vanskelig å få brukt det normalt. Jeg mistenker at det må ha kommet noe regn inn i systemet. Det ordnet seg heldigvis på kvelden igjen, det hadde vært kjedelig å være foruten speilrefleksen på en tur som dette.

En varm pizza for en kald kropp

Etter bussturen så var vi så og si istapper alle tre, og det første på listen var å finne et sted å få igjen varmen på. Vi gikk til første og beste pizzeria, der ble det en varm pizza Diavola, men dessverre var ikke denne nok til å få igjen varmen. Ikke hjalp det at restauranten stengte brått før vi var ferdige å spise ordentlig heller, de har visst en slags siesta i Italia også. Verdt å notere seg.

Turen gikk ganske radig tilbake til hotellet for å få igjen varmen, noen stopp her og der gjorde vi selvfølgelig, men det mest fristende var egentlig å bare komme seg inn i varmen igjen. Og sånn var egentlig den dagen, lysten på å gå ut i det stadige regnværet var liten, så vi tok faktisk middagen på hotelllet den kvelden. Håper på bedre vær i morgen, det må jo bli fint vær til slutt? I morgen har vi også bestilt oss en rundtur, til Amalfi kysten, for å besøke byene Sorrento, Pompei, Positano, og Amalfi. Så det hadde jo vært fint om sola kom frem.